Thursday, November 23, 2006

Full fart framat!

Ni far ursakta att vi har varit underjord ett litet tag nu men vi har haft fullt upp att se sa mycket av Guatemala det bara gar pa en vecka. Sammanfattningsvis kan man val saga att det har varit klart kallare an beraknat och jag har sovit flera natter i mitt medtagna understall, och som en foljd sitter vi nu bada forkylda i ett annu kallare Mexico. Men strunt samma, har kommer en liten sammafattning av vara dagar i Guatemala.

Vi var som senast namdes i Flores for att se Mayatemplen i Tikal, vilket egentligen lag lite av var rutt. Templena var jattefina och vi sprang runt och svettades och gick i ett orakneligt antal stentrappsteg under ett par fina timmar. Manga bilder utlovas. Nar vi kom tillbaka stortade vi raka vagen till busscentralen och kopte ett par biljetter tillbaka till Guatemala City varifran vi ska ta oss till Antigua som ar den fore detta huvudstaden innan den forstordes i en jordbavning nagon gang. Nu ar en dock ateruppbyggd och fungerar som turistmagnet med sina gamla byggnader och ruiner och kyrkor och marknader och avloppssystem fran 1500-talet (enligt en lapp om att inte kasta papper i toaletten).

Dit tog vi oss ocksa. Dock sa lyste fruktpolisen med sin franvaro pa vagen tillbaka vilket ledde till att vi kom fram till Guatemala City nagonstans i trakterna av en och en halv timme tidigare an beraknat. Jag skulle tro att detta var forsta gangen vi konfronterades med det overaskande kalla natterna ordentligt. Vi tog en taxi till en plats dar kycklingbussarna forhoppningsvis skulle komma att borja avga inom en inte alltfor avlagsen framtid och stod och huttrade mellan klockan kvart over fem till kvart i sex ungefar tillsammans med en gumma och en ung man som plockade iordning sitt forsaljningsstand. Bussen kom och det var fortfarande kallt, men vi var i alla fall pa vag.

Antigua visade sig vara en jattemysig stad. Vi bodde tva natter pa ett hostel drivet av franska hippiefaschister (Axels formulering) dopt till Jungle Party av alla namn man nu kan valja. Det ingick hur som hellst frukost och det var ett mysigt kafe utanfor rummen med en stor LCD-tv och massa filmer att kolla pa. Dessutom en del trevliga manniskor. Jag begav mig av redan forsta eftermiddagen/kvallen for att klattra upp pa och kolla pa en vulkan som det fortfarnde rann en del lava ur (till skillnad fran det mesigare flodet vi sag vid volcan Arenal). Jag lyckades dessutom bli sponsrad pa intradet i sjalva parken av ett gang trevliga svenskar jag traffade vid biljettkuren strax efter det att jag insag att jag behovde ytterligare pengar utover de jag redan betalat och att jag inte hade nagra med mig. Det loste sig hursomhellst jattebra och jag fick trevligt sallskap upp i molnen och morkret. Inte lika tydliga men mojligtvis ganska konstnarliga bilder utlovas.

Nar jag kom hem rapporterade Axel om kvinnoklader och twister och dart och gratis smaol (som i sma ol med ring och prickar) vilket gav mig kanslan av att jag kanske missade nagot men det far vara som det ar med det. Jag har i alla fall sett mer lava an honom.

Andra dagen sprang vi runt och sag pa hus, marknaden och film. Samt at glass, vilket vi har gjort ratt mycket pa sistone. Man skulle kunna saga att banandieten som vi utvecklade i samband med kontantbristen i Puerto Columbia pa sistone har degenererat till nagot som jag skulle vilja kalla banasplit-dieten. Det galler att halla sig i trim.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home