Friday, October 27, 2006

fyra dagar i amazonas

Vi har nu kommit tillbaka fran en fyra dagars tur i amazonas tillsammans med vara guider Abelino och Juan Carlos. Riktigt, riktigt bra. Mycket myggbett, en del regn och nagot enstaka stick som sved rejalt blandat med massa nya upplevelser.

Abelino ar den ordinarie guiden pa den har turen, men han talade ytterst begransad engelska. Han bor och har sin familj en en liten indianby ungefar en dagstur fran Puerto Ayacucho dar vi sov de tva forsta natterna. Han verkar vara en kille med humor och ett avslappnat satt som kan en hel massa om djur och natur har.

Juan Carlos ar en gammal van till touragenten som inte langre gor turistturer. Inte helt latt att gora sig forstodd med men det gar bra nar han ar nykter.

Dag ett: Vi blir upphamtade utanfor turagenturen dar vi far lamna storre delen av vart bagage. Efter lite strul med att fixa tillstand att ge oss ut pa floderna (nara gransen till columbia och sa dar) sa ger vi oss ivag. Efter ett par timmar i bil och ett par militarkontroller (alla vagar har dem) kommer vi till hamnen dar vi lastar av och fixar oss en rostig, langsmal bat med tak. Vi stannar och badar lite pa ett fint stalle i floden men i ovrigt aker vi nastan hela dagen. Inte mig emot da det ar valdigt vackert har. Juan Carlos berattar att han ar gammal guerillasoldat fran revolutionen och att CIA lag bakom mordet pa Olof Palme. Nar vi kommer fram har han fyllnat till lite pa rom och ol och somnar lite snabbt i baten medan vi lastar av. Sen gor de upp eld, lagar middag och hanger upp vara hangmattor. Mot slutet av matlagningen sa gar var kock inte langre rakt, Abelino ater och sover med sin familj. Inte ett jattestabilt intryck, men maten ar god och platsen underbar.

Dag tva: Juan Carlos botar sin cementkeps med tva ol och blir ett tag nastan outhardligt pladdrig. Jag tror att vi hundra ganger far hora att vi far bestamma vad vi vill gora medan vi forsoker klura ut vad vi kan valja mellan. Vi bestammer oss till slut for att fiska. Forst sa fiskar vi smafisk med brod som bete. Detta gar sadar. Abelino fick ett par fiskar och vi kompletterar med kottbitar och ger oss ut pa floden. Stora krokar, sanken och rev ar vad vi har. Vi provar ett par stallen och pirayorna nafsar ratt ofta pa betet, men det ar klurigt att fa dem pa kroken. Efter ett tag lyckas Abelino fa upp tva sma och till slut triumferar aven Axel med dagens storsta fangst. Jag ar avundsjuk och myggbiten.
Vi ater stekt piraya med potatis till lunch, smakar aborre. Sen springer vi runt i skogen och lar oss om olika vaxter och tittar pa en stor harig tarantella. Sen lagar vi middag och sover, idag kanns kocken nykter.

Dag tre: Jag vaknar med med feber och huvudvark. Antagligen pa grund av en daligt kyckling vi at i puerto ayacucho. Efter ett litet tag tar jag mig samman och vi ger oss ivag for att paddla uppfor en lite mindre flod till en annan sovplats. Vi lamnar baten dar det blir for grunt och fortsatter i en liten urgropt tradstam. Mycket maktigt med den tata skogen runtikring. Fran den nya sovplatsen tar vi sedan en promenad i ett omrade som ska innehalla fler djur, men vi ser tyvarr inte sa mycket. Mycket vackra fjarilar, nagon spindel och en del faglar. Vi far aven se en fin utsikt over Cerro Autana, Cerro Diabolo och den tredje som jag inte minns namnet pa som ar guden i Yanama-indianernas tro.
Val tillbaka fyra timmar senare ar det inte sa mycket kvar av dagen. Vi ater, sover och lyssnar pa regnet och ser blixtarna. Abelino har paddlat ivag med sitt gevar for att jaga, han sover i indianbyn.

Dag fyra: Frukost. Myggbett. Lite nacksparr. Nar Abelino kommer paddlar vi tillbaka nerfor floden och letar efter djur. Ser inte sa mycket. Men skogen ar grym. Sen akar vi mycket bat aven pa tillbakavagen. Juan Carlos berattar aterigen att han ar revolutionar, att CIA dodade Olof Palme och en massa andra hemskheter de gjort. Han berattade aven att han ar med i nagon sorts special ops-grupp med fore detta guerilla-medlemmar. Vi ser nagon bricka nagon gang. Han ger oss aven ett telefonnummer vi kan ringa for att fixa en kontakt med Zapatist-guerillan i Mexico nar vi kommer dit. Ratt spannande kille, vi ska kolla lite pa nagon video tillsammans med honom innan vi drar ocksa.

Sa det var det. Axle skulle skriva om Grand Sabana, men kunde inte logga in sa det kommer sen.

2 Comments:

Blogger Aeng said...

Woosaa... Tjenna kussen!

Ni verkar ju glida pa ratt fint darborta! Sorry att jag inte hort av mig tidigare men jag fick precis adressen till bloggen, det var ju nagon som glomde maila den till mig innan han drog?!? :) Måste saga att ni skriver valdigt bra reseskildringar, alltid lika roligt att lasa! Lite gonzo-kansla över det typ!!

Man blir ju inte så lite sugen pa att resa bort ett tag om man sager sa!! Har borjat planera en liten tripp jag med... det ar dags att lara sig surfa mate! hehe

For ovrigt sa har man ju stadigt sallskap nu... kunde inte vara battre faktiskt! Vi drar till Riga en sväng om 2 veckor for lite lyx!

Se till att ha det sjukt bra nu sa hors vi snart igen!

peace out... oscar

12:50 AM  
Blogger Hannes said...

Na shit va grymt. Grattis!
Och jag tror fan inte att jag har nagon email till dig. Den i min msn sa du inte fungerar langre. Jaja, skriv nan har sa kan jag skicka lite mail till dig ocksa. Eller sa mailar du mig pa Hannes@hansjab.com

fred

1:38 PM  

Post a Comment

<< Home